Proizvođači automobila sigurno ne trljaju ruke zbog posla koji su ove godine napravili u Srbiji, ali ne mogu da budu ni nezadovoljni jer je tokom prvih sedam meseci 2010. većina zabeležila rast prodaje u odnosu na prošlu godinu. Ipak, ponovono lansiranje brojnih reklamnih kampanja sa velikim popustima sugeriše da ne ide sve kako bi trebalo. Dok je rast prodaje „sitroena“ bio neznatan u odnosu na 2009. godinu, u Verano motorsu, generalnom zastupniku „pežoa“ prodali su čak 16,7 odsto automobila više nego prošle godine što u uslovima krize nije zanemarljivo. Prodato je više od milion automobila u Evropi i sa šestog su se popeli na četvrto mesto među proizvođača automobila. Trend koji Pežo ostvaruje van granica naše zemlje prati i rast prodaje u Srbiji. U poređenju sa prošlom godinom osetio se pomak na bolje. Rast prodaje bi mogao da se pripiše donekle i dogovoru sa finansijskim kućama jer su u Verano uspeli da obezbede dobre uslove finansiranja...
Proizvođači automobila sigurno ne trljaju ruke zbog posla koji su ove godine napravili u Srbiji, ali ne mogu da budu ni nezadovoljni jer je tokom prvih sedam meseci 2010. većina zabeležila rast prodaje u odnosu na prošlu godinu.
Ipak, ponovono lansiranje brojnih reklamnih kampanja sa velikim popustima sugeriše da ne ide sve kako bi trebalo. Dok je rast prodaje „sitroena“ bio neznatan u odnosu na 2009. godinu, u Verano motorsu, generalnom zastupniku „pežoa“ prodali su čak 16,7 odsto automobila više nego prošle godine što u uslovima krize nije zanemarljivo.
- Prodali smo više od milion automobila u Evropi i sa šestog se popeli na četvrto mesto među proizvođača automobila. Trend koji Pežo ostvaruje van granica naše zemlje prati i rast prodaje u Srbiji. U poređenju sa prošlom godinom osetio se pomak na bolje i verujemo da se tržište automobila polako oporavlja - kaže za Danas marketing menadžer Verano motorsa Nemanja Živojinović.
Rast prodaje bi mogao da se pripiše donekle i dogovoru sa finansijskim kućama jer su u Verano, kaže Živojinović, uspeli da obezbede dobre uslove finansiranja. Živojinović dodaje da je među građanima najviše vladalo interesovanje za modele „206+“, „206 sedan“ i „207“, koji je već godinama najprodavaniji automobil u Zapadnoj Evropi.
U kompaniji Poršeu SCG koja zastupa Folksvagen kažu za naš list da je leto „aktivnije“ što se tiče prodaje automobila nego što su očekivali. „Još uvek je rano da u brojevima iskazujemo razliku u odnosu na isti period prošle godine, ali na primer veliko iznenađenje je kako ide prodaja modela „tuareg“, koji je lansiran početkom jula, a koji se već vozi po beogradskim ulicama.
Lagani rast prodaje oseća se i u Vitro grupi, zastupniku Sitroenovih vozila. Zoran Burić iz ove kuće kaže za Danas da se prema pokazateljima iz prve polovine ove godine ne može reći da kriza prolazi i da je sve još daleko od vremena od pre početka ekonomske krize. „Ne možemo biti naročito zadovoljni prodajnim rezultatima. Zadovoljstvo možemo osećati zbog drugih pokazatelja. Tu, pre svega, mislim na pozicioniranje brenda Sitroen i Vitro grupe kao zvaničnog uvoznika i distributera na našem tržištu“, napominje Burić.
Pad u prodaji vozila bio je veoma veliki, naglašava naš sagovornik, i naglo se desio krajem leta pre dve godine na celom tržištu, ali je posle perioda stagnacije prodaja „živnula“ i u letnjem periodu beleži konstantan rast. Burić kaže da većinu prodaje čine jeftiniji modeli, sa manje dodatne opreme.
- Međutim, zanimljivo je da se i tu situacija naglo menja. Naime, imamo dva nova modelaa, u dva različita segmenta i sa dve ciljne grupe. Jedan je novi „C3“, auto za sve, porodičan, gradski, muški koliko i ženski, i njegova prodaja je očekivano dobra. Iznenadio nas je drugi novitet „sitroen DS3“, koji sebi ne mogu mnogi da priušte. Potražnja za njim je toliko velika da smo bili u problemu da svima koji žele da ga kupe u razumnom roku isporučimo vozilo - naglašava Burić. Sve ovo možda bi, prema njegovim rečima, mogao da bude dobar znak da se tržište oporavlja i da cena više nije toliko presudan faktor kupovine.
Direktor zastupništva za Ševrolet Nebojša Atanacković kaže da je ova godina za automobilsku industriju u svakom slučaju bila bolja od prethodne, ali da je i dalje značajno manja nego što je bila 2008. „Do poboljšanja je došlo zato što su proizvođači odlučili da maksimalno izađu u susret sa cenama. One su sada minimalne“, napominje Atanacković.
Najbolje se prodaju, kaže on, jeftiniji automobili što je i logično. Problem za pojedine proizvođače u Srbiji bi, prema njegovim rečima, mogao da bude i to što na naše tržište dosta utiče i netržišno ponašanje države.
- Uvek postoje oni koji su povlašćeniji u odnosu na druge. Nekada je to bio Dženeral motors, sada Fijat, ali bez obzira na sve to većina uspeva da ima konkuretne cene na tržištu i da beleži solidne rezultate - kaže Atanacković.
Za modelima BMW-a većina samo može da se okreće na ulici i planira da ga kupi „jednog dana“. Ali, visoke cene nisu bile dovoljna prepreka za one koji žele da ga imaju. Delta motors, generalni zastupnik ovog nemačkog proizvođača, beleži rast od sedam odsto u odnosu na prošlu godinu.
- Nikada više nismo radili, a nikada teže nije bilo prodati automobil. U ponudi imamo trenutno automobile iz serije jedan i tri čije su cene maksimalno prilagođene. Auto iz serije jedan može da se nađe po ceni od 21.500 evra, a nekada je koštao oko 26.000 evra. U ponudi je i BMW serije tri, koji je nekada bio oko 33.000 evra, a sada može da se kupi za 27.900 evra - kaže za Danas Nemanja Lazić iz Delta motorsa.
U ovoj kući, napominje Lazić, trude se da izađu svim kupcima u susret, pa tako i onim koji vole ekskluzivna vozila. „Mi imamo dosta takvih, ali ne mogu reći da se ne vode računa o ceni. Svi počinju da razmišljaju racionalnije“, kaže Lazić.